De geschiedenis van Uhip begon in een ijskoude winter, toen een ondernemer die het heel erg koud had een idee kreeg. Uhip zich heeft gevestigd als een sterke leverancier van functionele paardrijkleding. Ongemak vervangen door comfort en het dagelijks leven gemakkelijker maken voor zowel ruiterprofessionals als enthousiaste sporters is een van Uhips duidelijkste idealen.
Maar hoe begon het?
We gaan terug naar een ijskoude winter, negen jaar geleden. Daar vinden we een ijskoude ondernemer die een idee krijgt, kansen ziet waar anderen liever opgeven en er sindsdien voor heeft gezorgd dat duizenden ruiters zowel warmer als comfortabeler tijd kunnen doorbrengen in de stal én te paard. December 2010 - heel Zweden wordt getroffen door de bijtende kou.
December 2010 zal bekend komen te staan als de koudste december van Zweden in 100 jaar. Heel Zweden werd getroffen door de bijtende kou.
Die winter, in Näsbypark ten noorden van Stockholm, krijgt hobbyruiter Ulrika Falkman een thermorok cadeau van haar man. Als ze voor de spiegel staat, valt haar iets op. Iets dat beter had gekund. De ritsen van de rok zitten aan de zijkanten.
"Toen ging er ineens een lampje in mij branden. Iets vertelde me dat als je de rok draait en de ritsen aan de voor- en achterkant plaatst in plaats van aan de zijkanten, de zijkanten van de rok naar beneden kunnen hangen en zo de dijen kunnen verwarmen tijdens het paardrijden. Dan zou je dus met een rijbroek kunnen rijden zonder te bevriezen en geen onhandige thermobroek hoeven dragen", herinnert Ulrika Falkman zich.
Het idee is geboren. Dit is té goed om niet verder uit te werken.
Er is een zaadje geplant voor iets waarvan Ulrika denkt dat het iets groots kan worden.
Ze vertelt het idee aan haar man, die ook enthousiast wordt. Ze laten het idee even bezinken. Dan komt het inzicht: Dit is té goed om niet verder te ontwikkelen!
Ulrika Falkman gaat aan het werk.
"Mijn oma was een naaister en ik en mijn moeder zijn haar achterna gegaan en naaien al ons hele leven.
Daarom was het makkelijk voor mij om een prototype in elkaar te naaien. Mijn man filmde een paar momenten en het pakte goed uit", zegt ze.
De eerste video over de Uhip-rok
Het idee voor de functionele de Uhip-rok was geboren
Ulrika Falkman is tevreden wanneer ze het prototype probeert. De rok laat geen lucht door, wat het mogelijk maakt om met een rijbroek te rijden en tegelijkertijd warm en comfortabel in het zadel te zitten. Verdere aanpassingen volgen. De rok is voorzien van beenbanden, zodat het kledingstuk niet gaat wapperen als het waait. De banden worden in verschillende posities getest en er wordt een definitieve schets gemaakt. Het idee voor de functionele rijrok is geboren. Het ontwerp wordt geregistreerd bij het Zweedse Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Er wordt een bedrijfsnaam gecreëerd: Eerst een U van Ulrika en dan het Engelse woord voor heup, hip. Uhip is een feit.
Ulrika's achtergrond in de financiële sector, met senior posities in marketing en projectmanagement, is initieel een groot voordeel. Ze kan haar ervaringen met het grote bedrijf meenemen naar het kleine, in plaats van alleen ondernemer te zijn met een paardenachtergrond die een eigen bedrijf wil opzetten. Dit betekent bovendien een groot voordeel op het gebied van contacten in de bankwereld. Ervaring met de branche om geloofwaardige marketing- en liquiditeitsplannen op te stellen versterkt ook het vertrouwen, en al snel is de kapitaalkwestie opgelost.
De creatieve gedachten zijn een soort popcornmachine in het hoofd van Ulrika Falkman.
Een nieuw idee wordt geboren: de omvouwbare manchetten. Een tekening wordt afgemaakt, een fabriek in Dubai produceert en levert.
Het project begint en het tempo ligt hoog
"We gingen op zoek naar fabrieken. Ik had toen geen idee dat de doorlooptijd normaal gesproken tussen de zes en acht maanden is. Ik ben maar gewoon begonnen met zoeken en al na een paar maanden kreeg ik mijn eerste rokken opgestuurd. Een blauwe, een bruine en een zwarte", zegt Ulrika Falkman.
We hebben allemaal wel eens goede ideeën gehad, maar slechts weinigen hebben de kracht om het helemaal van idee tot werkelijkheid te brengen. Hoe ben je erin geslaagd?
"Ik werd gemotiveerd door het feit dat ik echt in het idee geloofde. Een van mijn sterkste drijfveren is om dingen te creëren en te veranderen. Ik heb ook veel timmerlieden en naaisters in de familie en ik hou er echt van om dingen te veranderen, van het naaien van een kledingstuk tot het verbouwen van een serre. Dat er obstakels op de weg waren, zag ik gewoon als iets leuks, iets dat me nog gemotiveerder maakte. Als iemand zegt dat het onmogelijk is, gebeurt er iets in mij."
De interesse in het nieuwe product groeit exponentieel
In het najaar van 2011 plaatst Ulrika de eerste producten op de Facebookpagina van Uhip. Er is veel respons en die is onverdeeld positief. De belangstelling voor het nieuwe product groeit exponentieel. Zoals Ulrika al dacht en hoopte, is er grote belangstelling voor functionele paardrijkleding.
Hoe het kledingstuk heet?
Vraag het aan de klanten.
"De terminologie is best grappig. Toen we de thermorok lanceerden, noemden we hem 'thermorok voor ruiters', maar tegenwoordig heeft hij het epitheton 'rijrok' gekregen en dat is bedacht door onze klanten", zegt Ulrika geamuseerd en met trots in haar stem.
Via contacten weet Ulrika een plekje te bemachtigen in de stand van Equipe Saddle tijdens de toenmalige Globen Horse Show.
"Het was erg spannend en de respons was erg goed. We hebben daar heel wat rokken verkocht", herinnert Ulrika zich.
Al tijdens dit eerste jaar heeft Uhip een mooie omzet, met het magazijn en kantoor aan huis in Näsbypark, Zweden. Het harde werken loont en resulteert in een sterke wil om verder te groeien.
Binnenkort zal de lange jas het levenslicht zien
Daarna wordt het idee voor aanvullende producten geboren. Er wordt contact opgenomen met de bank en er wordt groen licht gegeven voor investering nummer twee. Uhip groeit. Het bedrijf verhuist van het woonhuis naar een eigen pand.
In het centrum van Näsbypark wordt een pop-up store gecreëerd. Eén wordt twee wanneer Ulrika wordt vergezeld door een voormalig collega, twee wordt drie wanneer een goede vriendin die tussen twee banen zit, helpt. Een klant uit Finland met een Russische achtergrond neemt contact op met Ulrika en krijgt de verantwoordelijkheid voor de internationale markt - en toen waren ze met z'n vieren.
Het assortiment wordt ontwikkeld en uitgebreid.
De aanhoudende bestsellers worden vergezeld door nieuwe producten
Als de Globen Horse Show weer de deuren opent, deelt Ulrika een stand met een andere exposant. Als ze voor het eerst opkijken, realiseren ze zich dat ze geen tijd hebben gehad om te lunchen of naar het toilet te gaan. Het is 18:00 uur en ze hebben een hele dag voorovergebogen gestaan en ritsen op en neer getrokken over de benen van potentiële klanten. De beurs wordt een groot succes voor Uhip, dat marktaandeel zal blijft winnen.
De aanhoudende bestsellers worden vergezeld door nieuwe producten, en aan het assortiment voor dames wordt de superpopulaire paardrijkleding voor kinderen toegevoegd. Wanneer Uhip de stap zet in jaren 2020, is er ook een assortiment met jacks, parka's en broeken die zowel geschikt zijn voor dames als heren.
De reis van Ulrika Falkman met Uhip is een succesverhaal geworden met comfortabele, warme kleding die het leven van mannen, vrouwen en kinderen in stallen en te paard dagelijks vergemakkelijken.
Alle reizen zijn uniek.
Deze reis startte met een spiegel.
Geschreven door: Gastblogger en journalist Daniel Enestubbe